FysiotherapeutenFysiotherapie nieuwsIngridNieuws

Fysiotherapie bij hoofdpijn

Iedereen heeft wel eens hoofdpijn. Maar 5 tot 10% van de mensen heeft vaak of langdurige hoofdpijn. Veel van deze mensen blijven hier lang mee rondlopen terwijl fysiotherapie deze klachten kan doen afnemen en het gebruik van medicijnen (pijnstillers) duidelijk kan verminderen.

Heeft u vaak hoofdpijn en herkent u de symptomen die hieronder worden beschreven? Neem dan eens contact op met ons, waarschijnlijk kunnen onze therapeuten u helpen. De meest voorkomende vormen van hoofdpijn zijn spanningshoofdpijn en migraine.

Spanningshoofdpijn
Dit is een drukkende knellende pijn. Meestal aan beide kanten van het hoofd of als een band rond het hoofd. Ook de nek- en schouderspieren voelen hierbij vaak stijf en pijnlijk aan. Er is geen misselijkheid.

Spanningshoofdpijn kan een aantal dagen duren.

Migraine
Hierbij is er een hevig bonzende pijn aan één of beide kanten van het hoofd. Fel licht en harde geluiden worden slecht verdragen. Migraine gaat vaak gepaard met misselijkheid en soms ook overgeven. Een migraine aanval kan 4 tot 72 uur duren, maar is meestal binnen één dag over. Er zijn mensen die slechts af en toe een migraine aanval hebben, anderen hebben er regelmatig last van.

Bij zowel spanningshoofdpijn als migraine komen vaak verhoogde spierspanningen in nek, hoofd en schouders voor.

Oorzaak
Er kunnen veel oorzaken zijn voor het ontstaan van hoofdpijnklachten zoals; spanning/stress, te weinig slaap, medicijn gebruik, cafeïne gebruik, te weinig drinken, bepaalde voedingsmiddelen, een verkeerde lichaamshouding of door overbelasting van spieren door het te lang werken in een bepaalde houding. Voor de behandeling van de hoofdpijn klachten is het van groot belang de oorzaak van de klachten te achterhalen, dit kan bijvoorbeeld door het bijhouden van een hoofdpijndagboek.

HoofdpijnBehandeling
De fysiotherapeutische behandeling bestaat meestal uit een combinatie van de volgende handelingen

• Het inzicht krijgen in factoren die de hoofdpijn doen ontstaan of verergeren
  • Het zo mogelijk wegnemen van de oorzaak