Oedeemfysiotherapie, lymfe drainage

okt 08, 2015
WebAdm

Oedeem is een abnormale ophoping van vocht  en eiwitten in het weefsel als gevolg van een verstoord evenwicht tussen aan- en afvoer van vocht. Zo wordt lymfoedeem veroorzaakt door een slecht of niet functioneren van het lymfestelsel. Afhankelijk van de oorzaak kan een onderscheid gemaakt worden tussen primair lymfoedeem en secundair lymfoedeem.

Primair lymfoedeem wordt veroorzaakt door een afwijking in het lymfestelsel, dit kan zich op kinderleeftijd al manifesteren, maar het oedeem kan zich ook pas later in het leven ontwikkelen.

Secundair lymfoedeem ontstaat na een operatie waarbij lymfeknopen zijn verwijderd, maar ook door bijvoorbeeld radiotherapie en chemotherapie kan het lymfestelsel beschadigd raken, waardoor oedeem ontstaat.

Lymfoedeem kan zich overal in het lichaam ontwikkelen, bijvoorbeeld in de armen of de benen maar ook op de romp, de genitaalzone of het gezicht.

Voorbeelden van lymfoedeem:

• Oedeem na een borst amputatie in arm of op de romp
  • Oedeem na radio- of chemo-therapie
  • Oedeem in de benen en/of genitaalzone na gynaecologische ingrepen
  • Oedeem in de benen en/of genitaalzone na buikoperaties waarbij lymfeklieren zijn verwijderd
  • Oedeemvorming rond littekens
  • Oedeem na een wondroosinfectie

Andere vormen van oedeem:

• Veneus oedeem (bv. bij spataderen)
  • Post Operatief Oedeem (bv. na een nieuwe knieprothese)
  • Lipoedeem
  • Post traumatisch oedeem (bv. na een enkeldistorsie)
  • Oedeem bij reumatische aandoeningen

Naast oedeem kan er ook fibrosevorming (verharding) optreden. Bijvoorbeeld rond littekens maar bijvoorbeeld ook rond spuitplaatsen van insuline-injecties. Deze verhardingen zijn ook te behandelen met oedeemfysiotherapie.

oedeemBehandeling
In onze praktijk wordt gewerkt met de Australische methode (Casley Smith). Deze methode is wetenschappelijk onderbouwd en geeft vaak goede resultaten. De behandeling is dusdanig opgebouwd dat er sprake is van een complete activering van het lymfstelsel. Groot voordeel van de Australische methode is dat u geleerd wordt hoe u uzelf kunt behandelen. De methode kenmerkt zich door een kortdurend behandelschema met een hoge mate van zelfstandigheid.

De therapie bestaat uit een combinatie van verschillende behandelmogelijkheden:

• Voorlichting en adviezen t.a.v. huidverzorging, de belasting van het aangedane lichaamsdeel en omgaan met beperkingen in het dagelijks leven.
  • Manuele lymfedrainage: Dit is een specifieke massagetechniek die gericht is op verhoging van de transportcapaciteit van het lymfestelsel. Hierdoor kan er meer vocht worden afgevoerd. Ook zijn er specifieke handgrepen om fibrotische verhardingen in het weefsel los te maken.
  • Compressietherapie: Door middel van het aanleggen van bandages wordt van buiten af een continue druk aangebracht die het vocht tegengaat en de afvoer van lymfe ondersteunt.
  • Oefentherapie: waaronder houdings- en bewegingsadviezen en drainage oefeningen
  • Lymftaping: Hierbij wordt gebruik gemaakt van een speciaal soort tape dat de huid als het ware optilt waardoor de lymfevaten onder de huid open gaan staan waardoor het vocht sneller afgevoerd wordt. Zie medical taping.
  • Behandeling van littekens: Hierbij wordt gebruik gemaakt van één of meerdere van bovenstaande behandelmethoden.

Oedeem en met name lymfoedeem is een aandoening die om specifieke deskundigheid vraagt. Onze fysiotherapeuten hebben na hun reguliere opleiding een opleiding tot oedeemfysiotherapeut gevolgd.

Vergoeding:
Lymfoedeem is een chronische aandoening, daarom vindt vergoeding  (vanaf de 21e behandeling) plaats uit de basisverzekering. De eerste 20 behandelingen worden mogelijk vergoed vanuit uw aanvullende verzekering. Voor meer informatie over lymfoedeem kunt u de volgende websites raadplegen:

www.lymfoedeem.nl